Hypersomnia – bez wymagań, bez silnika, bez litości.

Hypersomnia wczesny dostęp

Polski romans Hotline Miami z Counter Strike’iem we wczesnym dostępie, czyli jak spuściłam łomot devom w ich własnej grze.

Tytuł gry to absolutny żart twórców wobec charakteru tej szalonej produkcji. Termin hipersomnia w uproszczeniu oznacza nadmierną senność, a na to nie sposób cierpieć grając w tę pikselową strzelankę 2D. Odpowiedzialni za barwny chaos to Patryk Czachurski i TeamHypersomnia. Projekt jest tworzony i rozwijany od 10 lat, zatem najwyższa pora, aby Hypersomnia otrzymała wczesny dostęp. I tak się stało ponad tydzień temu 28 grudnia 2023 na platformie Steam. Co ciekawe, twór ten jest dostępny bezpłatnie w systemie open-source. Gra, która była dopieszczana przez dekadę, tworzona bez silnika jedynie w C++, jest w zasięgu wszelkich zapaleńców, którzy chcą ją kształtować na własną modłę. Albo tylko pograć. Bardzo intensywnie. Popatrzcie tylko na poniższy zwiastun.

Mini gra, maxi aspiracje

Twórcy nie ukrywają, że ich największym celem i marzeniem jest, aby Hypersomnia wkroczyła do e-sportu. To dosyć śmiały plan dla indyka tego formatu, ale nie niemożliwy. Z ciekawości rzuciłam okiem na grę. Niestety, boryka się z brakiem graczy, który wynika z jej niskiej widoczności. To stały w tych czasach problem małych deweloperów, którzy muszą się przebić przez szum robiony wokół produkcji wysokobudżetowych. 

W grze wita nas tutorial objaśniający wszystkie mechaniki. Można go jednak pominąć i rzucić się w wir arenowej rywalizacji z innymi graczami. Jeżeli akurat jacyś są na serwerze. Z pomocą w tej sytuacji przyszła mi możliwość hostowania własnej gry i ku mojemu zdziwieniu bardzo szybko do sesji wskoczył żywy przeciwnik. Po kilku intensywnych rundach, w których, nie ukrywam, miałam frajdę z fragowania, pojawił się kolejny gracz. Był to główny programista we własnej osobie, który chciał udzielić wsparcia koledze. W wesołej atmosferze uzyskałam więcej informacji o grze. I muszę przyznać, że mocno czuć tu ducha Hotline Miami i Counter Strike. Rozgrywka jest dynamiczna i bezlitosna. Główne atuty:

  • gra waży 50 MB, nie ma silnika, tylko C++
  • open-source – można wskoczyć na GitHub i bawić się do woli kodem 
  • 24 typy broni palnej
  • 6 magicznych zaklęć, 4 typy granatów, 7 typów broni białej
  • 2 tryby gry: rozbrajanie bomby lub dzika strzelanina
  • WYSIWYG – edytor map, który pozwala testować swój pomysł od ręki wraz z przyjaciółmi
  • możliwość pojedynków lub meczy 5vs5
  • 3 frakcje: Metropolis, Resistance i Atlantis.

Twórcy obiecują, że gra zawsze będzie w wersji darmowej i nigdy nie pojawią się mikropłatności. Zapraszają również na serwer Discord społeczności. Hypersomnia śmiga na systemie Windows, Linux oraz MacOS.