INDIKA zapowiedź zwiastun

Pojawiła się zapowiedź ambitnego projektu gry INDIKA wspieranego przez 11 bit studios

Alternatywna wersja XIX-wiecznej Rosji ukazana w krzywym zwierciadle – oto projekt, nad którym pracuje rosyjskie studio Odd Meter wraz z polskim 11 bit studios. Ma to być gra z trzeciej osoby, bogata fabularnie, okraszona czarnym humorem i z przenikającymi się elementami religii oraz realizmu. Za główny cel twórcy obrali rozważania nad wpływem, jaki mają na nas autorytety oraz kwestionowanie norm społecznych. Gracze mogą być pewni, że ten tytuł to coś więcej niż rozrywka. Ma nas nakłonić do refleksji i krytycznego myślenia. INDIKA otrzymała pierwszą zapowiedź, która już teraz pobudza wyobraźnię.

Indika to główna bohaterka, młoda zakonnica, która wyrusza w podróż ku samopoznaniu. Towarzyszy jej Diabeł, jeden z powodów tej niełatwej wyprawy. Świat przedstawiony może przywodzić na myśl psychodeliczne połączenie twórczości wybitnych, rosyjskich pisarzy, czyli Bułhakowa i Dostojewskiego.

Niektóre ujęcia poniższego zwiastuna przywodzą na myśli artystyczny film i można się spodziewać, że takich zabiegów w grze znajdziemy więcej.  

Dla większej sprawy i ponad podziałami

Współpraca między 11 bit studios i Odd Meter zawiązała się jeszcze przed wojną. Z powodu konfliktu zbrojnego rosyjski deweloper przeniósł swoją działalność z Moskwy do Kazachstanu. Powodem był nie tylko temat poruszony w grze, ale również fakt, że twórcy nie zgadzają się z agresywną polityką swojego kraju.

Nawet zanim nasz kraj rozpoczął wojnę, poruszaliśmy w grze tematykę, która mogła skutkować w Rosji pociągnięciem do odpowiedzialności karnej. Po 24 lutego sytuacja jeszcze bardziej się skomplikowała. Pobyt w Rosji stał się straszny fizycznie, ale i – co najważniejsze – trudny moralnie. Dlatego zdecydowaliśmy się wyjechać. Dziś szczególnie widać, jak istotne tematy poruszamy w naszej produkcji. Wiele problemów dzisiejszej Rosji ma swoje źródło w społeczno-politycznym infantylizmie, który przez wieki był wbijany w głowy obywateli: pokora, posłuszeństwo i cierpliwość to główne cnoty narzucone przez naszą ortodoksyjną kulturę. Nic więc dziwnego, że instytucje takie jak Rosyjski Kościół Prawosławny stały się jedną z głównych broni propagandy, nawołującej parafian do umierania za ojczyznę i głoszącej potworną obojętność na życie własne i innych ludzi.

Dmitrij Swietłow, reżyser gry i założyciel studia Odd Meter

Twórcy INDIKI nadal mają pełne wsparcie polskiego wydawcy. Opowiada o tym jeden z pracowników 11 bit studios.

Ta dehumanizująca wojna pokazuje, że nasze pragnienie postrzegania świata jako wolnego, cywilizowanego miejsca, jest wciąż kruche, a życie mas ludzi w dalszym ciągu zależne jest od wojskowych i politycznych kaprysów. Wiedzieliśmy jednak, że nie możemy mierzyć naszej współpracy z Odd Meter jedynie miarą pochodzenia studia. Gdy zespół zdecydował się opuścić Rosję i przenieść do Kazachstanu, daliśmy im tyle czasu ile było potrzebne, by jego członkowie mogli wrócić prywatne i zawodowe życia na właściwe tory. Wszelkie terminy mogły zostać przesunięte, a my włożyliśmy mnóstwo wysiłku w kwestie formalne. Ale co najważniejsze – nie ingerowaliśmy w zawartość gry ani w jej tematykę, która w brawurowy sposób porusza kwestie niemal w ogóle w grach nieobecne. Biorąc pod uwagę wartość artystyczną Indiki, jakakolwiek cenzura z naszej strony oznaczałaby brak pewności co do wartości tego projektu. Dlatego z całego serca wierzymy w wysiłki Odd Meter, mające na celu stworzenie zadziwiającego i jedynego w swoim rodzaju doświadczenia. Nie możemy się doczekać, aż nasza społeczność zagra w Indikę i zachwyci się w równym stopniu co my.

Rufus Kubica, Product Management Lead w 11 bit studios

INDIKA ma się ukazać w pierwszym kwartale 2024. Planowana jest na PC oraz konsole PlayStation i Xbox. Tytuł można dodać już na listę życzeń GOG lub Steam. Część dochodu ze sprzedaży zostanie przekazana na pomoc dzieciom poszkodowanym w wojnie w Ukrainie.