Im więcej treści publikowanych o Dark and Darker, tym większy upór koreańskiego giganta, by produkcję zdusić w zarodku.
Każdy, kto na bieżąco śledzi rozwój wydarzeń, raczej nie robił sobie nadziei na kolejne Playtesty zapowiadane między 14 a 19 kwietnia. A jednak odbyły się i to dzięki torrentom… O tym jednak później. Dosłownie tego samego dnia, gdy udało mi się poukładać informacje odnośnie usunięcia Dark and Darker ze Steama, na oficjalnym discordzie twórców pojawiło się obszerne wyjaśnienie wraz z linkami do różnych źródeł. Sam wniosek sądowy to aż 48 stron! Wygląda na to, że Nexon nie poprzestał na czasowym zablokowaniu produkcji IRONMACE. Zabrał się do walki o prawa autorskie na poważnie. Czy faktycznie jest to batalia w słusznej sprawie? Czy materiały użyte do stworzenia mrocznego dungeon crawlera są skradzione? Zaraz spróbujemy się temu przyjrzeć bliżej.
Pozew ma 48 stron wraz z załącznikami
Jak się okazuje, 22 marca 2023 Nexon złożył oficjalny wniosek sądowy w Stanach Zjednoczonych przeciwko IRONMACE. Głównym zarzutem jest wykorzystanie tajemnicy handlowej oraz rzekomo skradzionych kodów źródłowych, projektów graficznych oraz innych materiałów z projektu gry “P3” do stworzenia Dark and Darker. Twórcy postanowili odnieść się oficjalnie do wszystkich zarzutów i opublikowali obszerne wyjaśnienie na swoim Discordzie. Najważniejsze punkty:
- Nexon zarzuca: Ju-Hyun Choi, ówczesny lider zespołu pracującego nad projektem P3, miał wyprowadzić na swój prywatny serwer około 11 tys. plików dotyczących gry bez autoryzacji między kwietniem a czerwcem 2021 roku (załącznik C). Skutkiem tego działania było zwolnienie pracownika.
IRONMACE wyjaśnia: ponieważ był to czas pandemii i pracy zdalnej, to dla ułatwienia prac Nexon zezwolił na taką praktykę. Wspomniany okres faktycznie nie był przez firmę już autoryzowany, ale ponieważ pan Choi nie otrzymał żadnych ostrzeżeń przez tych kilka miesięcy (a przecież systemy zabezpieczeń odnotowały te działania), uznał, że Nexon nadal akceptuje taką formę pracy nad projektem.
- Nexon zarzuca: 2338 plików Dark and Darker ma identyczną nazwę jak w P3! (załącznik D)
IRONMACE wyjaśnia: większość plików z identyczną nazwą to zasoby i wtyczki Unreal Engine kupione w tym samym sklepie. Jeśli Nexon zgodzi się udostępnić swoje pliki to chętnie dokonamy szczegółowego porównania za pośrednictwem zewnętrznego audytora (lista assetów kupionych do DaD).
- Nexon zarzuca: zaskakująco podobne projekty graficzne postaci, lokacji, klasy postaci, gatunek gry itp. (załącznik E). Osoby trzecie nie były wtajemniczone w projekt P3, zatem podobieństwo gier jest efektem kradzieży materiałów. Wygląd lochu, założenia gry dotyczące walki PvPvE, konieczność znalezienia portalu by uciec ze skarbami, charakterystyka klas postaci – wszystko to jest zbyt podobne, by było przypadkowe.
IRONMACE wyjaśnia: zaskakujące podobieństwo stylu graficznego wynika z faktu, że twórcą grafik jest ten sam artysta. Ponadto, obie gry opierają się na założeniach klasycznego fantasy, zatem wiele aspektów pojawia się w podobnych produkcjach i nie są to elementy oryginalne. Nie jest też prawdą, że o projekcie P3 nikt inny nie miał pojęcia. Nexon udostępnił w sierpniu 2021 roku informację o statusie gry w mediach.
Dlaczego proces wytoczono w USA?
Wiele osób może zastanawiać czemu dwa koreańskie studia toczą spór w Stanach Zjednoczonych zamiast w Korei Południowej? Otóż śledztwo jest prowadzone również w Korei. Jak dotąd nie ma dowodów, by IRONMACE dopuściło się jakichkolwiek naruszeń czy oszustw. Inaczej wygląda to na amerykańskim podwórku. Przede wszystkim Dark and Darker zostało udostępnione na platformie Steam, a ta należy do amerykańskiego Valve Corporation z siedzibą w Bellevue w stanie Waszyngton. Steam to największa platforma gamingowa zrzeszająca miliony graczy na całym świecie. Wydając grę poprzez ten kanał zgadzamy się, że ewentualne procesy będą się toczyć właśnie w USA.
Tu mamy do czynienia z DMCA – Digital Millennium Copyright Act, czyli ustawa o ochronie praw autorskich z 1998 roku. Procedura jest bardzo prosta. Powiadomienie może wysłać każdy, kto uzna, że jego własność cyfrowa została naruszona. W tym przypadku zgłaszający, Nexon, przesłał powiadomienie DMCA do Valve Corporation wskazując Dark and Darker jako produkt powstały z kradzionych treści. Valve musiało usunąć grę ze swojej platformy i powiadomić o przyczynie IRONMACE, które z kolei musi udowodnić, że nie naruszyło praw autorskich. I tutaj jest pies pogrzebany, ponieważ Valve nie rozstrzyga, a pośredniczy. Jeżeli Nexon nie przyjmie wyjaśnień niezależnego developera, to spór będzie rozstrzygał już sąd. Jak łatwo się domyślać, rozprawa generuje koszty. Koreański gigant z pewnością może sobie pozwolić na taki ruch, IRONMACE już niekoniecznie. Jeśli nie wiemy o co chodzi, to jak zawsze chodzi o pieniądze.
Kalendarium zdarzeń – skrót
Dla zobrazowania jak przebiega spór pomiędzy IRONMACE a Nexonem zebrałam i uporządkowałam ważniejsze wydarzenia:
- sierpień 2020 – Nexon rozpoczyna projekt P3
- lipiec 2021 – zwolnienie pracownika podejrzewanego o wyciek danych
- 5 sierpnia 2021 – Nexon oficjalnie przedstawia informację o wczesnym stadium projektu “P3”
- 9 sierpnia 2021 – Terence Seungha Park opuszcza zespół Nexona
- 20 październik 2021 – założenie IRONMACE przez Terence’a Seungha
- 19-23 sierpnia 2022 – Alpha Playtest #1 na Steamie
- 23-28 września 2022 – kolejny Playtest na Steamie
- 29 października do 2 listopada 2022 – Alpha Playtest #2 na Steamie
- sierpień 2022 – sprawa podejrzenia o kradzież kodu przekazana prokuraturze rejonowej w Suwon, która zażądała więcej dowodów
- 16-23 grudnia 2022 – Alpha Playtest #3 na Steamie
- 6-13 lutego 2023 – Alpha Playtest #4 na Steamie
- 9 i 21 lutego 2023 – oficjalne zarejestrowanie praw autorskich w USA do projektu “P3” przez firmę Nexon
- 7 marca 2023 – nalot policji na biuro IRONMACE w mieście Seongnam w prowincji Gyeonggi
- 22 marca 2023 – usunięcie Dark and Darker ze Steam wskutek złożenia wniosku DMCA przez Nexon
- 14-20 kwietnia 2023 – Alpha Playtest #5 poprzez torrenty
Piąta edycja Playtestów poza Steamem
Osobiście jestem pod wrażeniem kreatywności i determinacji IRONMACE, z jakimi podchodzą do swojego pierwszego dzieła. Może dlatego, że swoją karierę zaczynali na własnych komputerach w siłowni jujitsu. Fundusze pozyskiwali od przyjaciół, rodziny i z innych prac niezwiązanych z grami. Inwestorzy pojawili się dopiero później. Twórcy wspierani przez zaangażowaną społeczność graczy nie odpuszczają. Z tego powodu doszło do piątych Playtestów, chociaż gra została usunięta ze Steama. Tym razem użyto niekonwencjonalnej metody – udostępniono instalator poprzez torrenty. I tutaj pojawiły się przeciwności. Link wpierw widniał na Discordzie oraz Twitterze, ale ze względu na politykę obu platform został usunięty. I z tym poradziło sobie niezależne, koreańskie studio kodując link poprzez Base64 i zaszyfrowany ponownie wrzuciło na Discorda. Ze względu na utrudnienia oraz niezwykle silny atak DDoS, testy trwały tylko dzień dłużej niż planowano. Najważniejsze jednak jest to, że obiecali graczom i dotrzymali słowa – playtesty się odbyły.
Co dalej z Dark and Darker?
W świetle wszystkich tych informacji, co pozostaje nam, zwykłym graczkom i graczom? Czekać. Na oficjalnym Discordzie nieustannie płyną słowa otuchy i wsparcia dla twórców. IRONMACE niezmiennie zapewnia, że pracuje nad grą oraz rozwiązaniem problemów i kwestii prawnych. Widzimy wszyscy, że nie rzucają słów na wiatr. Jak i kiedy zakończy się cała sprawa – nie wiadomo. Czy odbędą się kolejne playtesty? Całkiem prawdopodobne!